nUFF-nUFF

Followers

Sunday 29 March 2015

Kehidupan : Positif dan Negatif dalam Keseimbangan. - D_K




Pendahuluan atau kata ganti dalam bahasa inggerisnya ialah Introduction. Mana-mana penulis baru memang susah dan ingin mengetahui apakah yang hendak ditulis pada permulaan ceritanya. Takut-takut hanya merapu sahaja. Kalau bab nak menulis entri memang susah lah nak cari ayat kan. Ye la, I ni hanyalah amatur blogger. Not like the others blogger that I will not mentioned their name. By the way, that is life. Rasa macam nak tulis sesuatu, tapi since dah banyak sangat cerita mula lah kelam kabut punya entri yang ditulis. Kadang-kadang takkan sama dengan tajuk entri. Ohmaigod! Tapi bila bukak je Microsoft WORD rasa macam Urghhh, what the hell I am thinking right now??!!! Then yang senang tutup laptop, tidur. Simple way to proceed to another level. Haha!

Since I dah mencapai umur yang agak ehem..ehem , rasa macam nak balik semula untuk menjadi kanak-kanak ribena. Ye la dah makin berumur banyak yang nak kena fikir. There have so many commitment outside there to think. Ughhhh!!!


Tapi kan, kalau fikir semula kita semua jarang nak hargai masa dengan kehidupan yang kita lalui ini. Terus berdetik masa berlalu. Satu saat ke dua saat . Dua saat ke tiga saat. Tiga saat ke empat saat. Oppsss , cukuplah bersaat-saat . Apa yang penting Allah sentiasa dekat dengan kita. =) Kehidupan yang kadang-kadang kita rasakan perfect namun semunya hanya muncul di dalam drama melayu sahaja . This is nonsense. Haha! Semua indah, macam cerita CINDERELLA la kata kan. Sedar tak sedar kita ni banyak sangat bermimpi, bermimpi perkara yang menggembirakan namun bila bangun masalah kerja , cinta , kawan-kawan muncul semula.

Susah nak jadi positif kan? Tapi yang negatif itu la sebenarnya kehidupan kita. Liked kamera lama bila kita tangkap gambar , tauke kedai tu akan bagi negative filem tersebut. Dan bila kita tengok negative filem itu kita akan nampak gelapnya gambar, hanya nampak bayang-bayang je. Hitam dan hodoh ? Tapi dalam kehidupan yang sebenar, memang itulah hakikatnya. Ye la, perkara negatif akan selalu bermula dengan pelbagai alasan contohnya seperti  “Alaaaa, aku bukan apa” , “Susah nya la keje ni”, macam-macam kan.

          Ada satu pepatah yang I rasa macam sesuai nak letak dalam entri ini ialah  “Saat kita mula bergerak dalam hidup kita, saat tu jugak la negatif pon akan bergerak seiring dengan kita tanpa sedar.”


            That's why there has a negative and positive charge. Eh, terspeaking pulak. I’m sorry....Hihihi. Nak seimbangkan kehidupan haruslah diwujudkan dengan cas positif dan negative. Jika terlalu berat pada positif, takkan ada manusia sempurna lah !! Jika terlalu berat pada negative, itu syaitonnn je. Manusia lain, manusia adalah ciptaan yang terindah daripada Allah S.W.T. Cuba la jadi kan cas negatif itu sebagai motivasi keseimbangan hidup kita bersama.

Tamat. (Nanti sambung lagi……)

D_Y
                                                                                                                                                        



No comments:

Post a Comment