nUFF-nUFF

Followers

Wednesday, 8 October 2014

Cinta Jarak Jauh : Curangkah Kita ?


        CINTA JARAK JAUH



        Cinta jarak jauh adalah perkara biasa di dunia sekarang ini, tidak kira yang sedang hangat bercinta mahupun yang telah berkahwin. Cinta jarak jauh dalam perkahwinan lebih menyakitkan berbanding pasangan yang sedang ber'couple' . Ini hakikatnya. Bila satu pasangan itu sudah diijabkabulkan tentu kita merasakan mereka akan lebih dekat. Bagaimana jika itu terjadi kepada anggota polis,tentera mahupun guru sekolah. Iya dimaklumkan di sini ialah guru sekolah. Itu hakikatnya. Di Malaysia sekarang kerjaya seorang guru amat menakutkan bagi orang yang dah berkahwin (lepas ni budak UPSI ramai komen entry ni) . Ini kisahnya...

        Abu berkahwin dengan Suraya pada 23 Ogos 2014. Namun Suraya, graduan daripada institut pengajian tinggi awam (IPTA) di negeri Perak telah diterima bekerja di guru sekolah menengah di sebuah daerah pedalaman di negeri SARAWAK (saja dihighlightkan untuk pembaca mengesan kedudukan sebenar negeri terbabit). Ya diulangi SARAWAK. Hendak tolak tawaran terbabit terasa rugi didalam hati Suraya. This is her first job. What the challenge for that ?

        Abu pula bekerja sebagai pegawai kastam (bukan yang berseluar dalam di atas kepala) di utara Semenanjung Malaysia. Beliau akan habiskan tempoh perkhidmatannya dalam masa 25 tahun lagi dan telah bekerja sebagai pegawai kastam selama 2 tahun. Abu terpaksa merelakan Suraya ke Sarawak dengan hati yang terbuka namun tidak bagi Suraya sendiri. Pedih hatinya ditinggalkanoleh suaminya kerana kehendak kerja. Bagaimana ini semua terjadi ? Ini semua salah kerajaan ke ? Oh tidak , jangan sesekali salahkan pihak yang 'benar' itu. Semua yang tercatat memang benar ialah takdir namun apabila dua hati yang menjadi satu berpisah pula demi tuntutan kerja , ini adalah diskriminasi.





         Hendak selesaikan pun akan hadirnya banyak proses. Itu laah , ini laah . Yang penting hendaklah bersabar, dan ini membolehkan kehidupan rumah tangga berkemungkinan berpecah belah . Ya . Memang sangat drama kalau diikutkan, tapi itulah hakikatnya. Kita yang biasa tengok drama melayu akan perasan satu perkara di mana 60% ianya akan sama dengan keadaan sebenar. Politik dipersalahkan , sistem dipersalahkan dan semua yang berkaitan . Namun sebelum kahwin tidak fikir pula apa akibatnya. Bercinta 4 - 8 tahun namun belum berkahwin tidak semestinya akan bahagia selepas kahwin. Bercinta 3 bulan kemudian kahwin kadang-kadang merupakan perkara yang logik dalam melangsungkan perkahwinan. Tidaklah aku berkata apabila bercinta 10 tahun sekalipun tetapi hubungan suami isteri tidak akan sentiasa bahagia , itu semua terserah kepada diri sendiri . Bagaimana untuk menyelesaikan masalah terbabit antara dua hati dan dua jiwa. Dulu sebelum kahwin , kata sanggup untuk melepaskan si isteri kerja tempat lain namun kehendak batin tiada siapa yang tahu. Itu hakikatnya.

          Hubungan jarak jauh bila kita bercinta tidak sama apabila kita berkahwin kelak. Ini hakikatnya bila nafsu yang ada dalam diri itu  sebenarnya terpendam lama untuk diluahkan. Oh, sakit hati tak bila tengok suami keluar dengan wanita lain. Ini akan menyebabkan dengki kepada isteri kemudian akan berlaku pergaduhan . Namun pujukan suami akan berhasil dan selepas itu suami akan kembali menjalani kehidupan curang di belakang isteri . Sedangkan isteri sentiasa mengharapkan suami dapat pulang kerja awal ataupun dapat pulang selalu ke rumah walaupun bekerja jauh.

          Kehidupan seperti ini akan berlangsung seperti roda dan ada kalanya akan terkena semula kepada suami . Bayangkan isteri pula yang curang, tentunya suami akan lebih dengki hal terbabit. Tapi bila dua-dua sudah curang , mahu teruskah lagi ke perhubungan antara dua hati yang menjadi satu itu ? Oh sungguh fantastik jika ianya berlaku . Lainlah jika suami isteri itu ada kepetingan ketika menduakan pasangan masing-masing.


      

         Fakta yang tertulis kadang-kadang menyakitkan namun semuanya benar sahaja . Itulah realitinya , bukan fantasia. Fantasia adalah berkenaan kepada seorang manusia biasa tiba-tiba dimasyurkan dengan pelbagai kemewahan atas usaha orang lain. Ya , usaha orang lain. Orang mengundi , dia yang dapat hadiah . Ohh maaf jika akademi fantasia terasa. Maafkan sekali lagi. Perhubungan jarak jauh biasanya sukar di mata penulis sendiri , namun tidak tahu lah pula bagi pembaca entry kali ini. Harap mereka jujur dalam memberikan pendapat . Terima kasih . =)




p/s :

Gajah mati dipukul belati,
Manusia mati kanser hati,
Hidup curang sakit hati,
Lebih baik pergi mati .


Saturday, 28 June 2014

JODOH ITU RAHSIA TUHAN...

Di dalam hati tiada siapa yang mengetahui melainkan aku sendiri dan tuhan sahaja. Penulisan bermula dari zaman awal kewujudan manusia lagi (betulkan jika silap) . Pupusnya penulisan mungkin akan berlaku pada suatu hari nanti. Kita tidak akan tahu bila masanya akan berakhir tetapi yang penting aku 'salute' dengan blogger-blogger yang ada , teruskan menulis dalam blog mereka walaupun penulisan semakin malap dan kelam.

Aku masih seperti dulu, masih lagi menantikan sesuatu yang lebih baik pada masa akan datang. Jodoh dan kerjaya . Itu yang harus aku dapatkan untuk masa sekarang . Jodoh adalah rahsia tuhan, belum tentu orang yang kita suka dan cinta sekarang menjdai pasangan hidup kita namun ianya tidak mustahil . Dan tidak mustahil jugalah kepada jodoh yang hadir tiba-tiba, mungkin terserampak di mana-mana atau terlanggar ketika bergegas untuk ke kelas (opss , ini sungguh drama) dan juga berkenalan ketika keluar bersama-sama rakan-rakan yang lain.

Jodoh itu rahsia tuhan, kita tidak akan tahu siapa , bila , di mana dan berapa orang (anak) yang akan kita perolehi suatu hari nanti. Mungkin jodoh kita akan tiba lewat . Ada yang muncul ketika berumur 80 tahun , ada juga yang berumur 18 tahun . Itu tidak mustahil. Jangan terlalu berharap dengan apa yang ada .

" saya nak kahwin dengan awk tahun depan"

" yeke? boleh la nanti bawa rombongan meminang"

"sudah tentu"





Bila tiba waktunya si romeo ini ke rumah si julietnya , tiba-tiba tanpa diduga dihalau oleh orang tua wanita itu . Beliau mengatakan yang anak daranya sudah kepunyaan orang lain . Dan tidak boleh diterima pula akan berkahwin dengan YB kampung tersebut (oooh sungguh klise drama melayu) . Yb kampung yang berusia 56 tahun (baru lepas habis pencen). OH MY GOD ! Si romeo mungkin tidak boleh menerima hakikat tentang itu semua dan kemungkinan 70 peratus tidak akan membunuh diri (drama melayu tak bunuh diri doee) , namun bagaimana dengan si dara ? Hmmm , sudah tentu kena mendapatkan reaksi wanita sendiri.

Itu cerita tentang jodoh , kalau nak diikutkan lagi banyak lagi yang bersarang di kepala aku ini . Simpan dulu idea yang ada ini , biarlah ia diluahkan pada 'next' entry. Assalam , selamat berpuasa esok hari.

Jaga Iman,
Jaga Solat,
Jaga Ibadah,
Jaga Diri.
Moga semua diberkati,AMIN. =)





Sunday, 9 February 2014

Jalan benar dari-NYA

12.11 tengah malam.

Mata yang mengantuk tadi tak dapat melelapkan mata. Nak bagi mata pejam boleh tapi masih belum cukup untuk mententeramkan hati dan akal yang asyik berfikir ni. Fikir dan fikir dan lagi . Boleh kah ? Layak kah ? Cukup sempurna ke ? Atau semuanya belum lagi tercapai ? Aku belum matang , dasar anak bongsu memang susu smua disumbat dalam perut ni , sampai besar perut si bongsu masih lagi besar nak dibandingkan dengan abang long, kak ngah mahupun kak su. Layak ke aku jadi engineer ? Layak kah aku nak jadi manusia dalam erti kata lain ? Dah la hidup semuanya bergantung pada orang , tak pernah ada usaha sendiri pun . Nak tanggung makan minum sendiri pun tak mampu lagi , masih berhingus. Masih mengeluarkan air mta yang menampakkan muka seperti entiti yang dicari-cari di Highland Tower. Cuma sekarang dapat dilihat di cermin di dalam loker sahaja . Aneh apa ? Betul dan semuanya realiti .

12.16 tengah malam.

Masih menunggu untuk mata pejam dengan sendirinya . maih tak mahu sebab otak masih ligat memikirkan sesuatu. memikirkan masa depan . Memikirkan apa akan jadi kepada semua kenalan bila esok nyawa dah ditarik. Nak sara anak dara orang ? Nak bagi anak orang makan ? Bukanlah satu beban , tapi semacam tak boleh je nak tampung semuanya , dengan diri yang tak betul lagi . Sukar. Susah . Tapi nampaknya semacam tewas dengan cabaran hidup . Takkan laa asyik nak kalah dengan semuanya. Memang laa kita sendiri ada takdir untuk tentukan hidup kita, tapi pilihan yang kita sendiri buat perlulah betul dan tepat . Bukannya seperti memilih kuali baru untuk bagi mak sempena hadiah perkahwinan mak ngan abah tapi ini hidup kita sendiri . Kita yang tentukan . Otak masih memikirkan apa yang bagus dalam hidup aku dan hidup dia . Layakkah aku dengan dia ? Layakkah dia dengan aku ? Bukan tak sayang tapi semacam diri ini tak yakin. Huh , nampak sangat lemah gilaa kau.

12.24 tengah malam.

Fikir, fikir, fikir dan fikir lagi . Apa yang boleh dibuat dalam tempoh ini bila asyik memikirkan nasib badan yang tak berapa nak sihat ini . Diulangi tak berapa nak sihat . terima cabaran dengan bagusnya atau melepaskan semua itu kepada tangan orang lain ? Fuhh pilihan yang sangat bodoh . Mungkin kau lemah semangat , tuhan nak uji sikit je macam mana kau nak setelkan semua ni , tapi kalau cabaran yang ini kau tak boleh hadap jangan ingat nak berjaya jadi seorang engineer laaa . Bolah layan jadi tukang gosok kasut orang kaya jee . Biadab!

12.26 tengah malam.

hampir Setengah jam bercakap seorang diri , biarlah angin sahaja yang pergi tanpa pesan . Nak ayat-ayat jiwang bukanlah waktu yang sesuai lagi da. Tak mampu untuk jadi yang seperti dia inginkan tak bermakna engkau tak bagus, engkau kena cuba . Yakin dan rasa betul untuk semuanya . Jangan cepat putus asa , tapi bila difikirkan kejadian yang dulu-dulu , semuanya bergantung kepada masa . Aaaaahh , dugaan dari tuhan memang mencabar . Takkan la selama aku mengharungi ini , takde apa yang aku boleh buktikan unuk hidup bersamanya satu hari nanti . mesti ada walaupun buat masa sekarang tak nampak lagi . Tak boleh takut dan tak boleh gerun. Yang penting kena kuat dan rasa diri ini betul

12.29 tengah malam.

Tapi bila rasa diri ini asyik betul , dapatlah tengok kat situ banyak kelemahannya . Bullshit apakah hidup ini ? hemmm , takpe laa yang penting usaha tangga kejayaan. Takkan la nak kalah dah walaupun tak dapat lagi apa yang diingini . Insya Allah tuhan akan bagi aku jalan yang betul dalam menghadapi semua ini . Selamat malam.

Saturday, 8 February 2014

Menulis untuk apa ???

5.26 petang.

Waktu petang ini aku menulis , fuhh memang takde idea langsung nak tulis apa . Terus berfikir dan berfikir mencari jalan keluar untuk idea ini . Kalau nak diibaratkan otak ni macam peta maze sebab berserabut dengan jalan-jalan mati dan juga jalan penyelesaiannya . Tapi jalan penyelesaian kadang-kadang susah untuk ditemui melainkan kita berikhtiar sendiri dengan ikhlas dan jujurnya . Heehee.


5.31 petang.

Masih tercari-cari idea untuk menulis , aaahhh persetankan semuanya ni . Aku boleh tulis artikel , aku boleh punya . Alaaa , setakat mencoret dalam blog je buat apa ? Blog kau bukannya laku dan tak nak pun orang nak baca , tiada siapa yang follow pun . Tapi aku minat menulis , minat nak meluahkan sesuatu isi . Kau ingat ada ke orang yang nak baca isi hati dalam blog kau ? Buang karan ada laaa. Hemmm , takpe laa macam tu . Terkial-kial jari ini untuk mengatakan apa yang harus ditulis pada petang ini . haishhh , sebelum ni banyak je idea nak disumbangkan dalam blog , siap da 1000+ followers lagi , rasa gua macam power sangat laa , macam orang kenal gua sangat laaa . Tapi bila tanya pak Mat yang tinggal di sebuah perkampungan kecil di Sandakan , Sabah , memang takde orang yang baca blog merapu dan tak kenal pun kau . Malah taik hidung pun korek masing-masing . Jenuh!

5.35 petang.

Setelah memikirkan apa yang hendak ditulis barulah teringat yang gua belum solat asar lagi , astaghfirullah al azim. perghhh dah petang sangat daa ni , nak pukul enam dah memang macam nak gelap-gelap masuk maghrib dah laa. Haiyyyaaa . Okay laa a, stop dulu untuk kali ni , Jom sembahyang dan doakan kebahagiaan bersama . =)
Assalamualaikum.

5.37 petang.

_._

Follow by Email