nUFF-nUFF

Followers

Sunday, 29 March 2015

Kehidupan : Positif dan Negatif dalam Keseimbangan. - D_K




Pendahuluan atau kata ganti dalam bahasa inggerisnya ialah Introduction. Mana-mana penulis baru memang susah dan ingin mengetahui apakah yang hendak ditulis pada permulaan ceritanya. Takut-takut hanya merapu sahaja. Kalau bab nak menulis entri memang susah lah nak cari ayat kan. Ye la, I ni hanyalah amatur blogger. Not like the others blogger that I will not mentioned their name. By the way, that is life. Rasa macam nak tulis sesuatu, tapi since dah banyak sangat cerita mula lah kelam kabut punya entri yang ditulis. Kadang-kadang takkan sama dengan tajuk entri. Ohmaigod! Tapi bila bukak je Microsoft WORD rasa macam Urghhh, what the hell I am thinking right now??!!! Then yang senang tutup laptop, tidur. Simple way to proceed to another level. Haha!

Since I dah mencapai umur yang agak ehem..ehem , rasa macam nak balik semula untuk menjadi kanak-kanak ribena. Ye la dah makin berumur banyak yang nak kena fikir. There have so many commitment outside there to think. Ughhhh!!!


Tapi kan, kalau fikir semula kita semua jarang nak hargai masa dengan kehidupan yang kita lalui ini. Terus berdetik masa berlalu. Satu saat ke dua saat . Dua saat ke tiga saat. Tiga saat ke empat saat. Oppsss , cukuplah bersaat-saat . Apa yang penting Allah sentiasa dekat dengan kita. =) Kehidupan yang kadang-kadang kita rasakan perfect namun semunya hanya muncul di dalam drama melayu sahaja . This is nonsense. Haha! Semua indah, macam cerita CINDERELLA la kata kan. Sedar tak sedar kita ni banyak sangat bermimpi, bermimpi perkara yang menggembirakan namun bila bangun masalah kerja , cinta , kawan-kawan muncul semula.

Susah nak jadi positif kan? Tapi yang negatif itu la sebenarnya kehidupan kita. Liked kamera lama bila kita tangkap gambar , tauke kedai tu akan bagi negative filem tersebut. Dan bila kita tengok negative filem itu kita akan nampak gelapnya gambar, hanya nampak bayang-bayang je. Hitam dan hodoh ? Tapi dalam kehidupan yang sebenar, memang itulah hakikatnya. Ye la, perkara negatif akan selalu bermula dengan pelbagai alasan contohnya seperti  “Alaaaa, aku bukan apa” , “Susah nya la keje ni”, macam-macam kan.

          Ada satu pepatah yang I rasa macam sesuai nak letak dalam entri ini ialah  “Saat kita mula bergerak dalam hidup kita, saat tu jugak la negatif pon akan bergerak seiring dengan kita tanpa sedar.”


            That's why there has a negative and positive charge. Eh, terspeaking pulak. I’m sorry....Hihihi. Nak seimbangkan kehidupan haruslah diwujudkan dengan cas positif dan negative. Jika terlalu berat pada positif, takkan ada manusia sempurna lah !! Jika terlalu berat pada negative, itu syaitonnn je. Manusia lain, manusia adalah ciptaan yang terindah daripada Allah S.W.T. Cuba la jadi kan cas negatif itu sebagai motivasi keseimbangan hidup kita bersama.

Tamat. (Nanti sambung lagi……)

D_Y
                                                                                                                                                        



Tuesday, 10 March 2015

Cara Bunuh Diri - Rambo Parang


Kadang-kadang lebih baik mati daripada takde awek.
Kadang-kadang lebih baik mati daripada tiada duit.
Kadang-kadang lebih baik mati daripada makan rasuah.

Kau Ingat Senang ke nak mati secara paksa?

Pergi menara KLCC, naik kat bumbung then terjun.
Senang kan?
Bila dah jatuh, otak kau mesti berkecai punya.
Nak-nak bila ada lori tiba-tiba lalu lenyek kau terus?
Senang je.
Tapi itu cakap kau!
Kau lahanat , memang lah.
Bunuh diri rasa sekejap, tapi bila kat alam lain sana hidup kau mesti macam palat.

Aku bukan ustaz tau semua ini, ustaz kayu je yang tahu semua hadis-hadis sahih dan tak sahih ni.
Aku bukan ustaz.
Aku bukan pendakwah.
Jauh lagi sebagai menteri dalam jabatan hal ehwal islam.
Jauh lagi sebagai ulama yang tau makan duit kerajaan je.
Bongok.
Bongok.
Bangang.

Maaflah aku tak pandai berbahas-bahas macam Mat Rock,
Maaflah kalau aku tak skema macam Budak Lepasan SPM yang Naif tu.

Cara untuk mati ada banyak kalau tak silap aku.
Kalau salah tolong perbetulkan.

1. Terjun Bangunan
2. Kelar urat nadi kau kat tangan tu.
3. Gantung diri guna selimut kau yang tebal tu.
4. Kalau yang tak pandai berenang , kau terjun je mana-mana sungai.
5. Lagi senang kau pergi Sarawak, sana banyak buaya lapar.
6. Takpun kau bunuh orang,lepas tu kau mengaku salah kat polis. Seksyen 302 menanti kau.
7. Minum racun rumpai.
8. Ambil pisau , tikam diri sendiri.

Antara lapan-lapan senarai di atas, mana kau rasa sesuai untuk kau?
Kau nak mati sangat kan ?
Pergi mamposlah!!!



Tapi satu je yang aku nak cakap , kalau kau Islam kau banyak bertaubat.
Kau banyak berdoa.
Kau banyak bermuhasabah kat diri kau sendiri.
Itu je cakap aku.
Yang lain bertawakal je pada Allah S.W.T.

Dulu aku jenis orang cakap TAHI Masyarakat.
Jijik orang tengok aku.
Nak-nak aku pernah rogol janda meletup kat kampung aku.
Sekarang tunggu lagi 20 tahun baru aku bebas dari penjara.

Nanti aku cerita lagi kisah aku muda-muda dulu.
Tak kisahlah kau baca ke tak, yang penting aku nak buat buku.
Boleh lah bila aku keluar penjara nanti aku dapat income dari buku aku.

Blah dulu.
Tapi sebelum tu nak terima kasih pada SK sebab sudi melawat aku dan nak aku tulis dalam blog dia.


Yang Benar,

Rambo Parang

Monday, 9 March 2015

Kisah result SPM - Budak Lepasan SPM yang Naif


Saya masih baru dalam penulisan.

Saya masih lagi seorang insan yang suci (baru habis SPM).

Result SPM saya 4A 1B 5C.


Kenapa saya dapat banyak C ?

Sebab kawan-kawan saya dah ambil semua A saya.

Yang tinggal A untuk saya ialah mata pelajaran Matematik Tambahan, Matematik Moden, Fizik dan Kimia.

Yang B tu saya dapat daripada matapelajaran Pendidikan Islam.

Saya tidaklah alim macam Ustaz Akhil Hayy.

Jauh lagi bijak macam Najib Razak.

Tapi saya pun tak tahu kenapa kawan-kawan saya sangat bodoh sampai Kimia pun boleh dapat B.

Kimia adalah benda mudah.

Fizik pun mudah.

Cikgu Suraya yang ajar, confirmlah saya pandai.

Maaf ye kalau ada yang terasa.

Penulisan saya ini tidaklah selancar Ben Ashaari.

Tidaklah secantik seperti Hanis Zalikha,

Sebab muka saya tak hensem sangat macam Monafendy.

Tapi yang penting hati saya tak hitam macam Doraemon.

Iye, Doraemon hati hitam.

Lebih hitam daripada kakitangan awam.

 Maaf jika istilah saya kadang-kadang macam hampeh.

Sebab saya tulis ikut suka hati je.

Itu sebab Bahasa Melayu saya dapat C.

Bongok betul.

Salah cikgu lah ni.

Nama cikgu Bahasa Melayu saya Cikgu Zul Ariffin.

Bukan sebab dia hensem saya tak fokus. ( I am a guy lah).

Tapi sebab dia sibuk bershopping dengan Ayda Jebat.

Cis.

Ayda Jebat tu pulak Cikgu Biologi saya.

Tapi dia tak pernah nak ajar bab pembiakan.

Mungkin ada rahsianya tersendiri kot.

Oklah, dah lenguh saya menulis. Nanti jumpa lagi.

Saya sibuk nak isi borang UPU.

Salam.




Yang Bangang,

Budak Lepasan SPM yang Naif




Sunday, 8 March 2015

Dunia itu Bulat - Ustaz Kayu


Bola itu bulat.
Hakikat bola yang dilahirkan ialah bulat.
Kecuali
Bola ragbi.



Bumi itu bulat.
Hakikatnya semua planet bulat.
Namun
Zuhal mempunyai satu bentuk piring yang berlubang.

Hakikat manusia juga begitu.
Ada yang cerah,
Ada yang gelap,
Ada yang sawo matang,
Ada yang rendah,
Ada yang tinggi,
Ada yang besar,
Ada yang kecil.
Terlalu banyak perbezaan di kalangan manusia.

Itu belum kita kaji menerusi hidung.
Mata.
Mulut.
Pipi.
Rambut.
Semuanya berbeza.

Lelaki dan perempuan juga manusia namun mereka berlainan sifat.
Lelaki ada 1 nafsu.
Wanita ada 9 nafsu.
(What the Fish?!)
Ok.
Itu hanya ungkapan yang kadang-kadang logik,
Kadangkala juga tidak logik.
Mengapa sedemikian?
Kerana...
Lelaki dan wanita saling mlengkapi sesama mereka.

Pelik jika Gay berkahwin dan mempunyai seorang anak,
sampai sanggup membuktikan kepada dunia bahawa itu anak mereka berdua.
Namun hakikatnya , pedang takkan bertemu pedang.
Bunga takkan bertemu bunga.
(if you know what i mean)

Manusia di muka bumi ini berbeza keturunan.
Ada keturunan Hitler.
Keturunan Hang Tuah.
Keturunan menteri.
Keturunan ulama.
Keturunan Minangkabau.
Keturunan Bangladesh (Versi baru).

Dan

Manusia turut mempunyai berbeza-beza agenda.
Ada yang mahu hidup untuk dunia,
Ada yang mahu hidu untuk makan.
Ada yang mahu hidup untuk mati.
Ada yang hidup untuk seks.
Ada yang hidup untuk najis dadah.
Dan juga,
Ada yang hidup untuk seseorang.

Namun sebagai umat islam,
Kita ialah hamba
Hamba Allah S.W.T.
Hamba pencipta kita seadanya.
Jangan lawan arahanNya.
Jangan tidak patuh perintahNya.

Kerana sebagai umat Islam kita hendaklah sentiasa berdoa kepadaNya supaya dipermudahkan segala urusan.

Bukan sebagai kafir.
Bukan juga sebagai aties.

Semua itu bukan golongan muslim.
Namun jika sebelum ini beliau ialah aties,
Beliau adalah kafir,
Jika masuk Islam , dosanya seperti bayi.
Suci,bersih dan sejahtera hendaknya,

Kita sebagai pemegang amanah daripada Allah S.W.T selama beberapa tahun harus malu dengan golongan kafir (yang sebelum) ini tidak berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
Namun semuanya boleh berlaku.
Kerana dunia itu bulat.
Ya bumi ini bulat.
Ia berputar.
Kadang-kadang kita di atas,
Kadang-kadang kita di bawah.


Karya daripada,

Ustaz Kayu.

Thursday, 5 March 2015

Malaysia Masih Aman - Mat Rock



Hidup sebagai manusia di Kuala Lumpur/Selangor menyeksakan. 
Apatah lagi jika duduk tanpa keluarga.
Mujurlah rakan-rakan ada menemani.
Kekasih hati turut di sisi.

Namun kadang-kadang kita lupa.
Lupa tentang apa yang berlaku di dunia luar.

IS.
Militan.
Taliban.
Perogol.
Peliwat.
Perompak.
Gangster.

Semua golongan ini sebenarnya seperti golongan yang kurang kasih sayang.
Kurang diberi perhatian. 
Keluarga bermasalah ?
Kadang-kadang ia tidak dapat mengandaikan sepenuhnya kenyataan tersebut.
Hubungan sesama manusia musnah? 
Tiada kawan ?
Atau sebab kawan juga?

Semua itu sebenarnya bermula daripada diri sendiri.
Sebelum ini tidak pernah merompak, 
ikut kawan terus merompak.
Sebelum ini selalu masuk surau,
Lepas itu jadi macam binatang.
Bukan binatang yang manja macam comel itu.
Tapi binatang yang hidup di hutan.
Tiada pendidikan.
Tiada asas kehidupan.
Tiada penyelesaian masalah ini.

Khuatir dengan semua ini?
Tak perlu.
Sebab kita berada di Malaysia.
Bukan di Uganda.
Risau dengan harga kenaikan harga barangan ?
Harga Minyak ?
Tidak perlu risau.
Kerana negara ini adalah negara berdemokrasi.
Negara yang kononnya terlalu baik dengan negara luar.
Sedangkan kita penduduk di Malaysia sendiri tahu bagaimana demokrasi itu.

Pergaduhan.
Pembunuhan.
Dendam.
Mati.

Empat perkara itu sudah cukup untuk menggambarkan Malaysia sekarang. 
Malaysia masih aman?
Tiada perang?
Mahkamah bertindak bijak di atas sesuatu dakwaan.
Curi milo 3 bungkus kena jel 3 bulan.
Curi duit rakyat , terus membisu.
Hm....
Malaysia masih aman.

Banyak perkara yang berlaku di Malaysia ini tanpa kita sedar.
Rogol.
Bunuh. 
Memang itu jenayah berat.
Rasuah.
Itu jenayah ringan.
Hanya bayar denda dan lepas dari dakwaan. 
Mudah bukan?

Janganlah kita risau kerana negara yang kita diami sekarang masih aman. 
Masih tiada kacau bilau.
Kecuali selepas pilihanraya.
Hak demokrasi punya pasal.
Maaf jika tidak memahami maksud tersirat dalam karangan bodoh saya ini.

Yang penting dalam karangan bodoh ini ialah 

Malaysia Masih Aman (MMA)


Yang Benar,

Mat Rock



Tuesday, 3 March 2015

Aku Bosan Jadi Manusia!


Aku bosan jadi manusia,
Aku bosan jadi penduduk di Malaysia,
Aku bosan mengenang nasib di Malaysia,
Aku bosan bila menjadi diri sendiri,
Aku bosan berada di takuk yang lama,
Aku bosan bila Malaysia makin maju,
Aku bosan jadi seorang yang berguna untuk mak ayah,
Aku bosan jadi seorang jurutera,
Aku bosan menjadi seorang yang baik,

Nak sesekali juga ingin menjadi..

Robot,
Penduduk di Israel,
Bermastautin di Antartika,
Menjadi pelacur sepenuh masa,
Ingin kaya hasil menipu orang lain,
Ingin lihat Amerika semakin kejam,
Jadi derhaka kepada mak ayah,
Nak jadi menteri pasola di Negara Pasir Berdengung,
Dan yang paling utama ingin selamanya jadi

SYAITAN!!!

Tapi.....

Aku rasa macam tak layak nak jadi semua tu,

Sebab semua tu perlukan usaha yang keras,
Hati yang hitam,
Hati yang keras,
Jiwa yang rosak,
Jiwa yang celaka.



Kalau semua itu ada, sudah tentu aku dah tak jadi macam aku sekarang.
Tentu semua apa yang aku inginkan aku dapat.
Semuanya dapat memuaskan hati aku.

Tapi bila fikir aku ini Islam.
Terus aku menganalisis perkara ini dari sudut Islam itu sendiri.
Bila memikirkan agama yang aku peluk ini tiada paksaan,
Terfikir di kepala ku sendiri, sebab itu kah solat ditinggalkan?

Tiada paksaan dalam beragama tak semestinya tidak mengerjakan apa yang patut dikerjakan.
Tiada paksaan dalam beragama tak semestinya membuat kita bebas melakukan apa sahaja.

Setiap yang tertulis di dalam Al-Quran semuanya benar belaka.
Daripada air mani menjadi tubuh yang lengkap iaitu digelar manusia.
Logikkah bila setitis air itu menjadi orang ?
Semua ini kuasa tuhan.
Tiada yang boleh menyangkalnya.
Yang menyangkalnya pun boleh terbit rasa ingin tahu siapa itu Allah S.W.T.

Aku bukan ustaz,
Jauh lagi seorang yang banyak pengetahuan tentang islam.

Tapi aku bukan seorang yang kafir,
Bukan juga seorang gila ingin terus menulis tanpa ada tafsiran dan taksiran.
Takut disalah erti.

Aku hanya seorang hamba.
Hamba.
Ya, Hamba.
Apa sangat hamba boleh lakukan kecuali menuruti perintah Allah S.W.T.
Hanya hamba Allah S.W.T yang bila-bila masa boleh pergi meninggalkan dunia ini.

Jumpa di akhirat.

Assalamualaikum w.b.t


Yang Benar,

SyafikKamaluddin.

Follow by Email